Tuija Leena Viirret on opettanut
lähes 30 vuotta draamakasvatuksen perus- ja aineopintoja Jyväskylän yliopiston
avoimessa yliopistossa. Opiskelijat ovat pääasiassa opettajia, joko jo valmistuneita,
työssäkäyviä opettajia tai opettajiksi opiskelevia nuoria. Ikähaitari on
kaksikymppisistä yli kuusikymppisiin ja sukupuolijakauma painottuu vahvasti
naisiin. Opettaja- opiskelijat saavat perus-ja aineopinnot käytyään
ilmaisutaidon opettajan pätevyyden. Opetustyö tapahtuu iltaisin ja viikonloppuisin.
Ludvig IV:n hallitsijakauden
Ranskaan sijoittuva Aurinkokuningas-draama on yksi esimerkki siitä, miten draamassa
opitaan roolityöskentelyn kautta. Kyse on siis eläytymisestä tuon ajan elämään
eri rooleissa, esimerkiksi: eletään läpi hovin etikettejä kuninkaan hoviväen
rooleissa ja sittemmin koetaan kansan osa tehdastyöläisten rooleissa
minimipalkalla ja aamusta iltamyöhään työtä tehden. Samalla tavalla voidaan eläytyä
mihin tahansa inhimilliseen kokemukseen, jota halutaan draaman keinoin tutkia.
Draamassa on siis aina jokin tavoite. Koska kyse on kokemuksellisesta, kokonaisvaltaisesta
oppimisesta, draamassa opitaan usein niin tietoja kuin taitoja ja se voi olla
myös terapeuttista (mutta ei terapiaa!) ja kuntouttavaa. Tavoitteen voisi
kuvata myös sanoilla ”mennään hyvää kohti” niin yksilöllisellä, yhteisöllisellä
kuin yhteiskunnallisellakin tasolla.
Draamaopettajan ammattitaitoon
kuuluvatkin sekä taiteellinen että pedagoginen osaaminen, eli tieto-taito sekä
oppimisesta että teatterista. Draamaopettajuudessa haasteena on
keskeneräisyyden sietäminen, sillä kaikki tapahtuu tässä ja nyt, ja draama
etenee usein osallistujien luomien tapahtumien pohjalta. Kaikkiaan draamaopettajan
on huolehdittava, että ryhmään syntyy ja siinä ylläpidetään luottamuksellinen
ja turvallinen ilmapiiri, sillä draamaopetus, kuten kaikki taidekasvatus, on
henkilökohtaistuvaa ja herkästi haavoittuvaa työskentelyä. Kun heittäydytään
draamarooleihin ja draaman maailmaan, mukana on myös oma itse. Draamaopettajan
vahvuuksiin kuuluvatkin aito dialogisuus, joka sisältää läsnäolon, kunnioituksen
ja luottamuksen hyveet. Draamakasvatuksen opintojen myötä opiskelijat kuvaavat muun
muassa löytäneensä läsnäoloa ja suvaitsevuutta myös itseään kohtaan sen
lisäksi, että ovat saaneet uuden draamallisen tieto-taidon, jota voivat
soveltaa omaan opetustyöhönsä.
Tuija Leenan väitöstutkimuksessa (elokuussa 2020)
oli tutkimuskohteena kolmen draamaopettajan käsityksiä draamaopettajan taiteellis-pedagogisessa
asiantuntijuudessa. Tutkimus käsitteli dialogismia, jota kuvattiin
alatutkimuksissa, joiden teemoina olivat kasvotyö, intersubjektiivisuus ja
dialogisuus. Kasvotyötä käsittelevässä
tutkimuksessa analysoitiin, miten draamaopettaja suojaa osallistujien oman
itsen ja roolihenkilön kasvoja. Draamaopetuksessa toimitaan rooleissa ja välillä kaikki
yhtä aikaa – niin opettaja kuin osallistujat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten draamaopettaja rakentaa
toimivan dialogin osallistujiensa kanssa sekä rooleissa, että ilman
niitä. Osoittautui, että opettajan
hienovaraisuus ja kunnioittava tapa kohdata osallistujat vapautti heidät
luomaan rikkaita ja mielenkiintoisia draamoja tavoitteellisessa ja
turvallisessa ilmapiirissä.
Dialogismi asenteena ja toimintatapana on erottamattomana
tekijänä kaikessa draamatyöskentelyssä. Vuorovaikutuksen kehollinen ulottuvuus korostuu
draamatyöskentelyssä. Ilmeet, asennot ja liikkumisen tavat puhuvat omaa
kieltään. Rooleissa luodaan draamaa yhdessä ja eletään samalla roolin kautta
draaman tapahtumia. Tällöin syntyy
intersubjektiivisia kokoemuksia, mikä tarkoittaa, että ymmärrys tilanteesta ja
sen yhdessä kokeminen on jaettua – paitsi ajattelussa, myös ennen kaikkea
kehollisesti ja enimmäkseen tiedostamatta. Näitä kokemuksia kuvataan
usein sanoilla ”yhteys”, ”intuitio” tai ”flow”.
Tämä ilmiö nähdään nykyisen neurotieteellisen tutkimuksen kautta ihmisen
synnynnäisenä ominaisuutena. Monet fenomenologi-filosofit ovat pohtineet ja
ymmärtäneet intersubjektiivisen kokemuksen ilmiöitä ja merkitystä jo viime
vuosisadalla. Intersubjektiivisuus selittää kokemuksen syvää perustaa ja
kokemuksellisuuden merkitystä oppimisessa.
Draamakasvatuksen, kuten kaiken
taidekasvatuksen henkilökohtaisuus ja kokemuksellisuus ovat
sisäänrakennettuina taidemuotoon ja ne ovat luovuttamattomia oikeuksia ihmisyyteen
kasvamisessa.
Draamakasvatus pohjautuu
teatteritaiteeseen, eli opetuksessa käytetään teatterin keinoja. Draamassa
toimiminen on ikään kuin leikkiä, ja kun kokemuksia ko. leikistä reflektoidaan,
eli pohditaan ja keskustellaan yhdessä, mitä kokemuksista voidaan oppia,
jotakin voi muuttua osallistujien tiedoissa, ajattelussa ja toiminnassa.
Tällainen kehon ja mielen
vuorovaikutuksen syvempi ymmärrys kasvatuksessa ja opetuksessa on hyödyllistä
jokaiselle opettajalle ja kasvatusalalla toimivalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti